Mag ik jullie iets vragen? Het gaat over privacy…

dsc00389

Leestijd: 5 minuten of

lees de onderste regel: <dan 1 minuut.

Actietijd: 10 minuten

Privacy inleveren

Dank je wel beste lieve trouwe lezers die tegen alle trends in blogs lezen. Chapeau!  Hoewel de Britten het misschien old hat! zouden noemen. Het is ongebruikelijk en onlogisch (is niet alles ongebruikelijk in mijn leven) om jullie te vragen over te stappen op een app die meer privacy geeft dan Whatsapp terwijl ik zelf een blog heb. Schrijf ik niet al jaren over  Alledaagse Dingen waarmee ik vrijwillig en bewust iets van mijn privacy inlever? Check: Waar. Het is echter wel een zelfgekozen deel dat ik deel. Wat ik niet wil delen blijft in ieder geval op mijn blog onzichtbaar.

(Kon je het nog lezen?)

Voeg een eendje toe

Dat informatie over mezelf zomaar op andere plekken op kan duiken, daar werk ik niet vrijwillig aan mee. Jullie hebben vast zelf eveneens de ervaring dat je moeite moet doen om niet zomaar met je gegevens te knoeien. Die moeite doe ik. Van add blockers tot zoekmachines die je niet volgen zoals duckduckgo . Ja, die met dat leuke eendje met een groen vlinderstrikje.

Verander standaardinstellingen

Ook als ik een apparaat koop (en jij ook denk ik) dan moet ik altijd instellingen wijzigen en tegelijkertijd zorg ik er dan voor dat niet iedereen scherpe (felle?)piepjes hoort of klikjes of fluitjes die gratis uit mijn apparaat komen. Het is mij altijd een raadsel waarom sommige mensen niet zonder piepjes schijnen te kunnen.

Als je weet dat mensen harder gaan praten om boven herrie uit te komen en dat zelfs dieren zich aanpassen (vogels fluiten harder in een stad anders kunnen ze elkaar ook niet horen) dan weet je dus waarom STILTE schaarser wordt in ons drukke landje waar we heel wat luidruchtig afkletsen. Sommige mensen vinden het trouwens een uitstekend idee om allerlei persoonlijke zaken te bespreken in treincoupé’s of sauna’s (maar dat wordt écht een andere blog) tot schrik van rustzoekers.

Switch naar Signal

Als we digitaal willen bijpraten, informatie overdragen of iets willen delen dan gebruiken de meesten van ons behalve mail of de chatfunctie via Wordfeud (ik noem maar wat) Whatsapp. Zelf heb ik  het lang uitgehouden zonder chatapp.

Laatst mailde iemand mij dat ze alleen een vaste telefoon had en geen mobiele. Weemoedig dacht ik hieraan terug alleen laat ik nu net iemand zijn die vaak op verschillende plekken is vandaar toch maar een chat-app.

IMG_6396Echter Whatsapp registreert van alles- dus daar gaat je privacy. Vinden jullie dat ook weleens vreemd en onprettig? Zou je dat anders willen en denk je dat dat niet kan of ben je aan het wachten op anderen die overstappen op iets veiligers.? Er is inmiddels een uitstekend alternatief. Een alternatief dat niet al je gegevens jat.

Signal (niet te verwarren met Telegram want dat was niet zo’n goed idee) heet die app.  Waarom zou je Signal moeten installeren en gebruiken?. Dat doet toch niemand? Toch wel en sterker nog: steeds meer mensen gebruiken Signal.  Laat ik voordelen opnoemen:

  • je kunt het gratis downloaden en het werkt bijna net zo simpel als whatsapp
  • het is veiliger dan whatsapp, ze jatten je gegevens niet en het is niet commercieel
  • zolang nog niet iedereen is overgestapt kun je het zelfs naast whatsapp gebruiken hoewel iedereen een stuk sneller zal overstappen als je zegt: sorry, ik gebruik alleen Signal vanwege mijn privacy.

De consumentenbond noemt het van de 5 alternatieven voor whatsapp de beste omdat de sofware een open source is. Dat betekent dat iedereen de programmeercode kan inzien  (Dan zie je dat er niets gejat wordt.) Signal wordt gefinancierd met donaties en lijkt in de bediening op Whatsapp. Dat maakt overstappen naar Signal  niet ingewikkeld.

Wil je er nog wat meer technische dingen over weten, lees dan wat Niels Huijbregts erover geschreven heeft. Edward Snowdon gebruikte Signal ook voordat…

Nu komt mijn vraag: willen jullie ook overstappen? Dat zou fijn zijn.  Je mag best eerst een tijdje twijfelen en nadenken, nog wat lezen. Ik snap dat heel goed. Altijd 2 bronnen raadplegen, of misschien wel 3 en dan… claimen die privacy.

Kost het teveel tijd om een hele column te lezen dan hier op z’n Twitters:

#Gebruik SIGNAL als je privacy je lief is. ByeBye Whatsapp.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Bloggen

Geef een reactie

