Blijf bij mij

blogIngeburgerd in onze taal
“Zit je op Facebook, Instagram, Twitter?” Vooral als je interesse toont achter de vreemde wereld van Instagram en al lang dat vage gevoel had dat je er je tijd mee verdoet…Kijk dan naar de documentaire #Followme.
Ongedeelde aandacht
Het wordt namelijk steeds schaarser: ongedeelde aandacht krijgen van de mensen van wie we houden omdat…. die drukker zijn met hun telefoon dan met het Hier en Nu.
“Nog even dit, daarna luister ik naar je.”(Sherry Turkle – Reclaiming Conversation/Alone Together) Dat kwam weer boven toen ik naar die documentaire #Followme van de VPRO keek. Tegenwoordig moet je betalen om een video-link te plaatsen dus zie je hier alleen de aanklikbare link:

Followme# documentaire

Status
Status is nog belangrijker geworden omdat iedereen of die het nu wil of niet gevoelig is voor aandacht (online/likes!) en het mensen (soms) niet lukt om bij zichzelf te blijven.
Balans 
Om in balans te blijven is het belangrijk om tijd met onszelf door te brengen, zonder afleiding. Niet zo populair. En eng voor veel mensen die niet weten wie ze zijn, die bang zijn om pijn of verdriet of onzekerheid of allerlei andere gevoelens te hebben. Afleiding dient zich aan in de vorm van social media en voor je het weet ben je klikker de klik bezig met de (zogenaamde) levens van anderen. Contact met jezelf ingeruild voor online contact met vaak onbekende anderen.
Follow the money
Te weinig wordt ingezien dat er financiële belangen zijn die ervoor gezorgd hebben dat we verslaafd zijn geworden aan die social media die ons probeert wijs te maken dat we zo sociaal bezig zijn omdat we alles delen.
We kunnen uitstekend zonder delen online en voelen pas wie we zijn zonder die ruis. We zijn immers als mens uniek en goed en vol liefde en helemaal niet mopperend negatief bitter en altijd maar uit op likes. Die je dus ook kunt kopen…
Meer hart dan hoofd
Dat is niet zo makkelijk. Het lijkt een “niche” om te schrijven over het hart en wat je echt nodig hebt als mens. Je veux de l’amour zong de Canadese zanger Robert Charlebois al en Raymond van het Groenewoud maakte er een mooie Vlaamse versie van. En toch, lijkt het alsof het hoofd, de ratio populairder is. Status, geld verdienen, aandacht krijgen. Op betaalde vakantie gaan met gekochte nepvrienden (zie de docu) terwijl je wodka-reclame moet maken. Artiesten die volgers kopen omdat ze hunkeren naar…
Wil je aandacht?
Ja, ik schrijf het op een blog. Dat is social media. Zeker. Twijfel bij mij of ik het er wel of niet op schrijf. Die twijfel omdat ik aanvankelijk de link naar de documentaire naar een aantal mensen wilde sturen die het regelmatig over de voordelen van Instagram en social media hebben, maar zelden over de nadelen.
Uiteindelijk leek me dat te betweterig en zeker niet effectief. Als je vindt dat social media veel toevoegt in je leven, dan zal je er echt niet mee stoppen omdat juffiegelukkigonderweg zo nodig jou een documentaire opdringt die een boodschap brengt die niet goed (be)valt.
Zo, nu kan ik mijn eigen  blog gaan liken omdat niemand anders mij meer vindt zonder toegevoegde tekentjes van Twitter, Facebook of Instagram. Net als jij lezer heb ik het ook nodig regelmatig terug te keren tot de kern. Slow life. Zeggen ze niet “You teach best what you most need to learn”?

2 gedachten over “Blijf bij mij”

  1. Prachtig juffiie ! Ik ga kijken naar dat programma. Zojuist Olie en terpentijn van Stefan Hertmans uit. Daar wordt je nederig van en dringt het besef door in welke tijd we (mogen) leven, onze waarden waar velen voor gevochten hebben en we mogen ‘verkwanselen’. Terug naar de kern…..
    Fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2019.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.