Acht tips om in te burgeren in Spanje

Of waar dan ook. Vandaag heb ik het even over Alcoy (regio Valencia)

Een taal leren, het is een lange weg, maar je komt er wel!

Tip 1: Leer de taal. Aprende el idioma. Gebruik elk moment om te praten, leren. Vraag en passant wat feedback zonder er meteen een heel gedoe van te maken. Blijf lachen😀

Allereerst is het eerlijk te vermelden dat ik een voorsprong heb. Ik spreek al Spaans en alhoewel het even wennen is omdat ik mijn hoofd moet managen dat ‘Fransig wil afslaan‘ gaat het vlot met het updaten en toevoegen van nieuwe woorden aan mijn woordenschat.

Zo sta ik bij de receptie te overleggen over het verlengen van ons verblijf en gebruik ik het woord ‘extender‘ maar het valt me meteen op dat Grabriela van de receptie ‘ampliar’ gebruikt in het antwoord. Dan vraag ik meteen of ampliar mejor is (?) Ze haalt haar schouders nonchalant op en zegt “es un sinonimo’. Misschien is mijn woord wel te chique? https://www.wordreference.com/sinonimos/ampliar

In ieder geval sla ik het woord op en kopieer ik haar woordgebruik zoveel mogelijk.

Integreer al zwemmend

Foto van Juni Ruiz -de ingang van het zwembad.

Gisteren liepen we achter iemand aan die een gebouw inliep dat er bijzonder uitzag, je ziet het hierboven, op de foto van Juni Ruiz. Het bleek het zwembad, en na een vraagje over de entree kregen we een privérondleiding van Lucía die blijkbaar veel tijd over had. Ze liet ons van alles zien: het grote bad (25 meter), een kleiner bad, een sauna, allerlei fitnessruimtes en yoga ruimtes en ze vertelde honderduit over de klassen met kinderen die er komen. Ook kreeg ik een samenvatting bij elke fitnessruimte over welk type bezoeker er komt “Hier zijn ze heel rustig. Iedereen heeft oortjes in en ze doen gebalanceerde trainingen” maar hier niet…

Ze wijst ons op lockers (taquillas – tip lijkt op tequilla) waar we een klein slotje voor moeten kopen: un CANDADO. Het duurt even maar dan voel ik de klik met het Frans (CADENAS) en dat is mijn taaltip: verbind het met iets dat je kent. Dat is de sleutel 😉

Ezelsbruggetje – voorbeeld

Denk : een raar woord met een aparte letter C. Als je weet hoe dat ding heet, ben je blij en dans je de CANCAN 💃 , echter niet te blij, het is maar 1x keer CAN daarna een D en nog een D – CANDADO (Je krijgt het niet KADO)

Iedereen loopt op slippers en daar is het zwembadpersoneel streng op dus legt ze uit dat we ook vooral CHANCLAS (para agua) moeten kopen. Nee, niet vanwege voetschimmel, maar zo legt ze uit, dat is hygiënischer omdat er dan geen troep in het water komt(?) Ezelsbruggetje: dans je nog steeds de CHAN C.. en LAS je al in het regelement dat je slippers moet aantrekken?

Mira, eso es mejor!

Het is apart dat wij met schoenen overal rondlopen met haar, zelfs vlak bij het zwembad. We gaan natuurlijk niet tegen haar in. Dit is de gewoonte. Slippers. Tuurlijk. Ze wijst verwijtend naar een jongen die zijn slippers op het randje heeft gezet: ze raken het water dat over de rand van het bad stroomt. “Mira, eso es mejor!”. We volgen haar blik en zien een andere jongen die de slippers net iets verder van de rand heeft gezet. Tuurlijk. Wij weten hoe het moet.

Slachthuis ssssshhhhh

We vertellen haar dat we het een mooi opvallend gebouw vinden. Zoals veel gebouwen in Alcoy is het uit 1925, en is het sinds 1982 tot cultureel erfgoed verklaard. Ze vertelt het met trots maar dan begint ze opeens te fluisteren en zegt dat ik zelf maar moet bepalen hoe ik dat vertaal voor Peter, maar dat de oorspronkelijke functie… eh ja, hoe zeg ik het, een plek was waar dieren werden gedood. Een slachthuis zeg ik. Ze kijkt geschrokken . ‘Het is toch geweldig dat het nu een zwembad is met positieve energie en dat zoveel mensen ervan kunnen genieten?’

Ze is het er helemaal mee eens en we stappen blij verder rond.

Hé muts!

Hebben we wel een gorro? Want die heb je nodig. Wat is nu weer een gorro? Die mag van ‘tegido’materiaal zijn. Het klinkt niet lekker en dat is het ook niet. Het is een badmuts, want ze pakt er één van achter de kassa. Waar kopen we die vraag ik haar. Ze denkt even na en schrijft ‘los chinos’ op. Is dat een Chinese winkel? Haar ingewikkelde antwoord luidt: dat is een winkel, een soort ‘bazar’ waar veel Aziatische producten verkocht worden door vaak Aziatische mensen en die kopen er ook producten. Maar wij dus ook als we willen zwemmen.

Boodschappenlijstje

chanclas, candado y gorro

Kopen bij ‘chinos’

un gorro, un candado, chanclas

Een foto en een nieuw woord, of een tekening en een nieuw woord maakt dat je het veel beter onthoudt.

Tip 2: Neem deel aan (lokale) activiteiten – participe en actividades locales. Ga zwemmen in het zwembad van een plaats. Voor je het weet moet je gaan winkelen, vragen waar je iets kunt vinden, herhalen! wat je zoekt…

Tip 3 – Geniet van je aankopen. Je hebt het gered en je hebt ook voor een volgende keer een aantal items die handig van pas komen. Spanje is echt niet het enige land waar je verplicht een badmuts op moet.

En, hebben we gezwommen? Eh, dat vertel ik een volgende keer wel. Misschien heb ik dan nog wat tips over taal of zo.

Gepubliceerd door juffiegelukkigonderweg

Nog steeds denk ik "ooit schrijf ik een boek". Tot die tijd vind je me op mijn weblog als ik tenminste niet onderweg - op reis - ben. Het liefst schrijf ik over alledaagse dingen en over taal.